02/07/2024 0 Kommentarer
Portrætkoncert med Michel Corrette
Portrætkoncert med Michel Corrette
# Nyheder
Portrætkoncert med Michel Corrette
Foreningen Tidlig Musik i Danmark, TMDK, fortsætter torsdag den 27. oktober kl. 19.30 deres portrætserie. Denne aften står der værker af Michel Corrette (1707-1795) på programmet.
Mai Kamstrup Mogensen, der er bestyrelsesmedlem i TMDK og medvirkende ved koncerten skriver således om den franske komponist:
Den pro-revolutionære organist
Corrette er den yngste af vores franske komponister, men det er ikke den eneste måde hvorpå han skiller sig ud. Corrette var ikke som mange andre af denne tids store komponister ansat ved hoffet ved Versailles, men var derimod i en stor del af sit liv ansat som organist.
Han blev i 1737 ansat ved kirken Sainte Marie du Temple i Paris og blev der frem til 1791, hvor kirken som følge af Den Franske Revolution blev solgt til en privat person og ophørte med at fungere som aktiv kirke. På trods af at revolutionen kostede Corrette jobbet som organist, var han meget pro-revolutionær og skulle have skrevet og udgivet en del artikler om emnet. Disse er desværre alle gået tabt.
De mest kendte værker
Før sin ansættelse som organist ernærede Corrette sig med at undervise og udgav i 1727 sin første samling af sonater.
De kompositioner Corrette nok er mest kendt for i dag, er hans 25 Concerto Comiques, skrevet i perioden 1732-1773. De offentlige operahuse, der underholdt den brede befolkning bar titlen Opera Comique. Corrette har af flere omgange arbejdet som dirigent ved disse operahuse.
Formålet med hans Concerto Comiques var at tjene som underholdning imellem forskellige akter eller forestillinger. Oftest byggede koncerterne på et velkendt fransk tema, men udsat i den lette italienske stil. Netop dette kompositoriske greb er essensen af Corrette som komponist. Respekten og kærligheden for den konservative franske stil kombineret med den mere moderne europæiske stil.
Det bedste fra alle lande
Corrette er beskrevet som komponisten, der tog det bedste fra alle lande udelukkende med det for øje at lave velkomponeret musik til underholdning for den brede befolkning og de amatører der selv ønskede at spille.
Corrette oplevede tiden i Frankrig, hvor musikken ikke kun var forbeholdt hoffet og adlen, men også vandt indpas i den bredere befolkning. At respektere den franske musikhistoriske tradition mens man samtidig skal formidle den til et bredere publikum med en moderne og fremadskuende tilgang er ikke nogen nem kunst. Corrette formåede det til perfektion og står derfor som et bindeled mellem det nye og gamle i den franske barok.
Medvirkende:
Mai Kamstrup Mogensen, travers
Kirsten Aage, blokfløjte
Adam Grauman, gambe
Søren Gleerup Hansen, cembalo
Entre kr. 50,-. Der er gratis adgang for medlemmer af TMDK.
Kommentarer